Mielikuvitus rajana

 

Yksi Digikaappauksen mielenkiintoisimmista aiheista liittyy virtuaalisen (VR) ja lisätyn todellisuuden (AR) luomiin liiketoimintamahdollisuuksiin. Kyseisiin teknologioihin liittyvät odotukset ovat korkealla ja siihen liittyy mahdollisuuksien lisäksi jonkin verran myös isoja haasteita. Lopullinen läpilyönti tapahtunee sitten kun suuret massat eli keskivertokuluttajat omaksuvat teknologiat arkikäyttöön. Tähän on kuitenkin vielä matkaa, sillä perustavanlaatuisia ongelmia tuntuu olevan tällä hetkellä useampia.

Ensinnäkään monella arkikäyttäjällä ei löydy kotoa riittävän laadukasta ”rautaa” vastaten VR / AR teknologioiden vaatimuksiin. Toinen asia mikä peruskuluttajia kiinnostaa on tuotteiden hinta-laatusuhde. Kuten aina, ideoissa on paljon kiinni sen toteutuksesta. Kun ensimmäiset 3D – lasit löysivät tiensä elokuvateattereihin, mikä oli sinänsä ihan tervetullut uudistus, näkyi se lähinnä lompakossa ja painautumana nenänvarressa. Kyse ei tietenkään ollut euromääräisesti isosta summasta, mutta kokemus jäi monella hieman vaisuksi. Omat odotukset suhteessa palvelujen laatuun ja hintaan ovat aina liiketoiminnan keskiössä.

Koko ajan kehittyvä teknologia yhdistettynä toistaiseksi vielä melko korkeaan hintaan tekee valveutuneen kuluttajan ostopäätöksen vaikeaksi. Toki uudenlaisten järjestelmien käyttö edellyttää myös jonkin verran teknologista näppäryyttä tai vähintäänkin osaavia yhteistyökumppaneita. Tällä hetkellä VR ja AR teknologioista tuntuvat olevan kiinnostuneet varhaiset omaksujat, fanit ja videopelaajat. Yhtenä kysymysmerkkinä voidaan pitää myös mahdollisia terveysvaikutuksia, joista ei ole olemassa vielä täysin tutkittua faktaa.

Tästä huolimatta yritykset ja organisaatiot ovat lähteneet rohkeasti kartoittamaan liiketoiminnallisia mahdollisuuksia digitalisaation avulla – ja hyvä niin. Esimerkiksi lisättyä todellisuutta voidaan hyödyntää tapahtumien, henkilöiden, rakennusten tai paikkojen jälleenrakentamisessa. Tällaiset elämykset nostavat esimerkiksi matkailuyritysten ja museoiden kokemusperäistä potentiaalia huomattavasti. Mikkelin Päämajamuseon ja Elisan tekemä Tuntematon Sotilas virtuaalisena kokemuksena on mielenkiintoinen esimerkki siitä, millaisia ulottuvuuksia perinteisinä pidettyihin palveluihin on nykyisin mahdollista lisätä.

Jos taas ajatellaan hieman isompia kokonaisuuksia, Lappeenrannan kaupungin koordinoima ja laajemmin koko Etelä-Karjalaa koskettava yli 4 miljoonan euron Urban infra revolution -hanke tähtää kaupunkirakenteiden työmenetelmien uudistamiseen sekä ympäristöystävällisyyden ja esteettisyyden lisäämiseen. Hankkeessa hyödynnetään laajalti nykyaikaisia digitaalisia toimintamalleja aina 3D – tulostustekniikasta lisätyn todellisuuden avulla luotuihin virtuaalisiin ympäristöihin, jotka auttavat esimerkiksi tilojen hahmottamisessa ja objektien muotoilussa. Digitalisaation tuomat mahdollisuudet ovat valtavan mielenkiintoinen kokonaisuus, ja uskon että moni yritys saa tästä tapahtumasta paljon uusia ideoita olemassa olevaan tai tulevaan liiketoimintaan.

 

Jose Piironen

Wirma yrityspalvelut

By |2018-11-02T14:22:36+00:00maaliskuu 29th, 2018|Yleinen|0 Comments