3,86 miljoonan hintalappu - Digikaappaus -tapahtuma

3,86 miljoonan hintalappu

Kyberturvallisuus on asia, joka on ollut viime vuosina paljon tapetilla. Monet mediat kirjoittavat yhä enemmän isoista tietomurroista ja hakkeroinneista, jotka ovat tehneet suurta vahinkoa yritysten imagoille sekä asiakkuuksille. Tietoturvarikoksista on tullut ammattirikollisille todella iso bisnes. Hyvänä esimerkkinä voidaan käyttää maailmanlaajuisesti levinnyttä “WannaCry” -kiristyshaittaohjelmaa, joka lukitsee koneen niin, ettei sitä voi käyttää, ellei käyttäjä maksa jopa 300 euroa Bitcoin -lunnaita. Iso-Britanniassa WannaCry -hyökkäys kohdistui muun muassa kansalliseen terveyspalveluun, mikä aiheutti sairaalan hoitojen ja leikkauksien viivästymistä ja jopa ambulanssikyytien peruuntumisia.

Toukokuussa 2018 voimaan tulleen EU:n tietosuoja-asetuksen, GDPR:n voimaantulon jälkeen yritysten on täytynyt parantaa tietosuojaustaan entisestään. Asiakkaiden hakkeroidut henkilötiedot voivat maksaa yrityksille merkittäviä imagotappioita sekä kariuttaa asiakkuuksia.
Ponemon Instituutin vuonna 2018 tekemän “Cost of data breach 2018” -tutkimuksen mukaan yritykseen kohdistuneen tietomurron hintalappu yrityksille oli maailmanlaajuisesti keskimäärin 3,86 miljoonaa USA:n dollaria. Tietokoneiden laskentatehon noustessa huimaa vauhtia kyberrikollisuuden toteuttaminen on huomattavasti helpompaa, nopeampaa ja kannattavampaa, minkä seurauksena kyberrikollisuus on kasvanut huomattavasti viime vuosien aikana.

No mitäpä me näille kyber-rikollisille ja tietoturvauhkille oikein mahdetaan, vai onko peli jo pelattu? Tietoturvasta huolehtiminen ja jatkuva tiedon päivittäminen ovat avainasemassa tietoturvauhkien torjumisessa.

Alla on myös erinomainen viestintäviraston esittämä kyberturvallisuuden TOP 5 -uhat ja ratkaisut -taulukko. Taulukon avulla voidaan jokainen miettiä, miten oman yrityksen tietoturvaa voisi kehittää.

Jokaisen kannattaa myös ehdottomasti tulla Digikaappaukseen 22.3.2019 Lappeenranta-saliin kuuntelemaan huikean F-securen tutkimusjohtajan Mikko Hyppösen puheenvuoron tietoturvasta. Samalla pääset kuulemaan tuoretta kivenkovaa digiasiaa muilta tapahtuman huippupuhujilta. Nähdään Digikaappauksessa!

Olli Luukkonen
Markkinointiosuuskunta Missio

By |2019-01-15T10:43:19+00:00tammikuu 11th, 2019|Yleinen|0 Comments