Autoalan digitalisoituminen Ville Sunin silmin - Digikaappaus -tapahtuma

Autoalan digitalisoituminen Ville Sunin silmin

Auto-Suni on yksi Digikaappauksen yhteistyökumppaneista. Auto-Suni on 114 vuotta vanha
perheyritys ja Kaakkois-Suomen johtava autotalo. Toimipisteet sijaitsevat Lappeenrannassa,
Imatralla, Kotkassa ja Kouvolassa.
Haastattelimme yrityksen toimitusjohtajaa, Ville Sunia, autoalan digitalisoitumisesta sekä tietysti
Digikaappauksesta.

Miten digitalisaatio vaikuttaa autoalaan sekä kuluttajiin?

– Ihmisten ostokäyttäytyminen digitalisoituu eli ostopäätöksiä tehdään hyvin pitkälle jo
netissä, kuten kaikilla kaupanaloilla. Palveleva ja tehokas ”kivijalkakauppa” sekä
vaivattomat verkkopalvelut tulee pystyä yhdistämään menestyksekkäästi.
Lisäksi ”CASE”, joka yhdistää autotehtaiden vahvasti esille nostamat asiat.
C= Connected Cars
Autot ovat jo hyvin pitkälle verkottuneita ja mm. älypuhelimen yhdistäminen vaivatonta.
Nyt jo pystytään avaamaan kännykkäsovelluksella auton ovet, laittamaan
moottorilämmitin päälle, paikantamaan auto jne.
A = Autonomous Cars
Autot pystyvät ajamaan jo tällä hetkellä itsestään pitkiä matkoja, jolloin vaivattomuus ja
turvallisuus lisääntyvät. Esimerkkeinä automaattinen etäisyydenvalvonta ja
hätäjarrutustoiminto, kaistavahti ja kuolleen kulman varoitin.
S = Shared Cars
Digitalisaatio on mahdollistanut autojen vuokraamisen ilman, että fyysistä avainta
luovutetaan asiakkaalle. Auton voi siis vuokrata kännykkäsovelluksen avulla, jolla avataan
ovet ja veloitus perustuu käytettyyn aikaan tai kuljettuun matkaan jota myös seurataan
sovelluksen avulla.
E = Electric Cars
Autot ovat sähköistyneet pikkuhiljaa, joskin täyssähköautot ovat vielä hyvin harvinaisia,
kalliita ja toimintasäteet etenkin Suomen vaihtelevissa olosuhteissa lyhyitä.
Polttomoottorin ja avustavan sähkömoottorin yhdistäminen yleistyy ensin ja näitä tullaan
näkemään yhä enemmän tulevina vuosina myös Suomessa.

Miten olette ottaneet digitalisaation huomioon toiminnassanne?

– Olemme juuri uusineet nettisivumme, rakentaneet 24/7 huollon ajanvarausjärjestelmän ja
panostaneet digitaaliseen markkinointiin, jonka tuloksia seurataan aktiivisesti. Sisäisiä ja ulkoisia prosesseja hoidetaan jatkuvasti enemmän           digitaalisilla työkaluilla, joten
henkilöstön it- /digikoulutukseen ja laitteisiimme olemme panostaneet jatkuvasti.

Onko digitalisaatio vaikuttanut yrityksen johtamiseen? Jos on, niin miten?

– Etäpalavereiden, -koulutusten ja –infojen pitäminen on luonnollisesti yhä helpompaa,
mutta kasvokkain käytävät keskustelut ovat kuitenkin kaikkein tehokkain tapa viestiä
(johtaa).

Mitä mahdollisuuksia digitalisaatio tuo teille?

– Muutoshan on aina mahdollisuus. Sisäisiä ja ulkoisia prosesseja pystytään tehostamaan
digitaalisilla välineillä. Esimerkiksi lisävarusteiden ja jopa autojen verkkokaupat, paperiton
toimisto, automatisoidut ja reaaliaikaiset laskutukset.

Mitä haasteita digitalisaatio on tuonut?

– Henkilöstön on välillä vaikea pysyä mukana digitaalisessa kehityksessä, esimerkiksi
järjestelmät/ohjelmat/prosessit muuttuvat jatkuvasti. Muutos koetaan aina myös
stressaavaksi.

Mitä digitalisaatio on opettanut?

– Pikemminkin muistuttanut, että jatkuvassa muutoksessa johtaminen on ”kaikki kaikessa”.
Muutosjohtaminen vaatii paljon ammattitaitoa ja asennetta.

Miksi Digikaappaus- tapahtuma kiinnostaa juuri teitä?

– Kun paikalliset nuoret järjestävät tapahtuman kiinnostavan ja tärkeän aiheen ympärille, on
erittäin mielekästä lähteä mukaan.

Mitä odotat Digikaappaus- tapahtumasta?

– Innostavia esityksiä puhujilta sekä hyvää keskustelua paneelissa. Yritetään muutama autokin myydä siinä sivussa.

Digitalisaatio näkyy ja vaikuttaa jokaisessa yrityksessä, alasta riippumatta. Tule Digikaappaukseen
kuulemaan aiheesta lisää ja ottamaan digitalisaatio haltuusi. Tapahtumassa pääset myös
seuraamaan mielenkiintoista paneelikeskustelua, jossa Ville Sunikin on mukana!

Hanki siis lippusi nyt ja kurvaa Lappeenranta-saliin 22.3.2019!

By |2019-02-13T13:10:05+00:00helmikuu 13th, 2019|Yleinen|0 Comments