Digitalisaatio mullistaa autoalan! - Digikaappaus -tapahtuma

Digitalisaatio mullistaa autoalan!

Digitalisaatio vaikuttaa nykypäivänä kaikkeen ympärillämme. Autoilun tulevaisuus on ollut
viime aikoina vahvasti esillä julkisessa keskustelussa. Digitalisaatio on tässä kehityksessä
hyvin olennainen osa.
Autokauppa on tullut lähihistoriansa suurimman muutoksen eteen. Kivijalkaliikkeet ovat
joutumassa ahtaalle, kun verkossa asiointi on tullut aina vain helpommaksi ja
monipuolisemmaksi. Kuka vain voi rakentaa verkossa autonvalmistajien verkkosivuilla
oman näköisen ja mieleisillä varusteilla olevan auton. Tähän voi lisäksi saada esimerkiksi
rahoitus- ja vaihtotarjouksen. Kymmenen vuotta sitten uutta autoa ostaessa käytiin niin
sanotusti potkimassa renkaita noin kolmessa eri liikkeessä. Nykyään sen sijaan
suomalainen kuluttaja vierailee liikkeessä ennen ostopäätöstä noin puolitoista kertaa,
verkossa sen sijaan noin 150 kertaa.
Parhaimmillaan tai pahimmillaan koko ostoprosessi alusta loppuun tapahtuu kohtaamatta
myyjää fyysisesti kertaakaan. Joka tapauksessa automyyjällä on todennäköisesti
vastassaan varsin valistunut kuluttaja. Siksi on erityisen tärkeää, että myyjä on tehtäviensä
tasalla ja että yrityksen digitaaliset ja fyysiset toiminnot muodostavat asiakkaan kannalta
luontevan kokonaisuuden.
Jos autokauppa on saanut monia uusia piirteitä, niin samoin ovat autotkin. Autojen
kehityksessä pitkään trendeinä olleet vahva panostaminen turvallisuuteen ja
ympäristöystävällisyyteen ovat saaneet seuraa digitalisaatiosta. Automyyjän ja kuluttajan
pitäisi tekniikan lisäksi olla perillä digitaalisista toiminnoista. Parin vuoden aikana
perinteiset mittaristot ovat usein väistyneet näyttöjen tieltä ja auton toimintoja ohjataan
tablettimaisen kosketusnäytön kautta. Erilaiset avustavat järjestelmät ovat niin kehittyneitä,
että itse ajavat autot alkavat olla todellisuutta. Myös yhdistettävyys vaikkapa
älypuhelimeen on viety pitkälle. Puhelimen toimintoja voi käyttää auton kosketusnäytöltä,
auton voi lukita puhelimesta ja jopa ohjata etänä vaikka ahtaaseen parkkiruutuun.
Asia siis vaikuttaa meidän jokaisen liikkumiseen, vaikkei autoilu itsessään olisikaan itselle
tärkeä aihe. Autoala on hyvä esimerkki siitä, kuinka voimakkaasti liiketoiminta tulee
muuttumaan lähitulevaisuudessa. Tule siis Digikaappaukseen ja pysy kehityksessä
mukana!

Riku ~ Digikaappauksen markkinointitiimi

By |2018-12-17T10:37:59+00:00joulukuu 14th, 2018|Yleinen|0 Comments